accessible

Numery archiwalne

„Kultura jako kompetencja młodego Europejczyka” – relacja z wyjazdu I grupy

zdjęcie nr 1 hotel

 

W ramach projektu „Kultura jako kompetencja młodego Europejczyka” jedenastoosobowa grupa uczniów naszej szkoły w dniach 19.09.2021 - 2.10.2021 wyjechała do Grecji. Hotel Dafni Plus w Leptokarii w którym mieszkaliśmy był oddalony o kilkanaście metrów od Morza Egejskiego i plaży gdzie spędzaliśmy chociaż chwilę  każdego dnia.

zdjęcie nr 2

zdjęcie nr 3

zdjęcie nr 4

 

Nie był to wyjazd czysto „wakacyjny”. Każdego dnia odbywały się zajęcia, w ramach których uczniowie realizowali przydzielone zadania i przygotowywali projekty.

Uczniowie mieli możliwość sprawdzić swoją znajomość języka angielskiego w sytuacjach codziennych oraz w czasie zajęć i odwiedzin w szkole greckiej w Katerini. Dzięki wykładom w języku angielskim uczniowie poznali historię państwa starożytnego i nowożytnego, zwyczaje i tradycje oraz uzupełnili wiedzę z zakresu mitologii. Integrując się z młodzieżą grecką, nasi uczniowie prowadzili dyskusje na temat różnic kulturowych obu krajów. Dzięki integracji uczyli się wspólnie tańca greckiego -zorby. Wypełnieniem czasu wolnego były inne zabawy ruchowo- taneczne, w czasie których trzeba było komunikować się w języku angielskim.

 

zdjęcie nr 5 szkoła

zdjęcie nr 6 szkoła

zdjęcie nr 7 szkoła

zdjęcie nr 8 szkoła

zdjęcie nr 9 szkoła

 

W ramach gier terenowych uczniowie zostali podzieleni na grupy i otrzymali zadanie, aby na miejscowym targowisku zakupić potrzebne produkty do przygotowania  potraw greckich według załączonych przepisów. Młodzież chętnie zabrała się do tego zadania, a szukanie produktów i tłumaczenie nazw na język angielski dostarczyło wielu wrażeń.

zdjęcie nr 10 targ

zdjęcie nr 11 targ

 

Ważną częścią projektu były samodzielne prace uczniów. Po zwiedzaniu ruin zamku Plantamonas,  zadaniem młodzieży było nagranie filmiku w języku angielski na temat historii budowli.

 

zdjęcie nr 12  twierdza

zdjęcie nr 13 twierdza

zdjęcie nr 14 twierdza

 

 

Formą edukacji kulturowej były wycieczki i  zwiedzanie Starego Panteleimonu. Cała wioska pachnie ziołami, a z góry rozciąga się przepiękny widok na Zatokę Egejską. Znajdują się tu również m.in. liczne sklepy z pamiątkami. Licealiści rano przygotowali pytania do ludzi mieszkających tam na co dzień, a w trakcie zwiedzania przeprowadzili z nimi wywiad. Była też okazja degustacji i zakupu lokalnych produktów wytworzonych przez mieszkańców. Unikalnym produktem występującym tylko w tym rejonie były przetwory z owoców kumaro.

 

zdjęcie nr 16 stary pantaleymon

zdjęcie nr 17 stary pantaleymon

zdjęcie nr 18 stary pantaleymon

 

Dużą dawką wiedzy były wywiady w języku angielskim, które przeprowadzali uczniowie z okolicznymi mieszkańcami na temat  zwyczajów i kultury greckiej, np. podczas wyjazdów na piaszczystą plażę do  Nei Pori.

 

zdjęcie nr 19 plaża NeyPori

zdjęcie nr 20 plaża NeyPori

 

Ważnym elementem wyjazdu do Grecji jest poznanie jej religijności. Taka możliwość była podczas wyjazdu na Meteory. Przewodnik przekazał informacje o greckim prawosławiu, historii klasztorów i sztuce pisania ikon.

 

zdjęcie nr 21 wyjaz na meteory

zdjęcie nr 22 wyjazd na meteory

zdjęcie nr 23 wyjazd na meteory

zdjęcie nr 24 wyjazd na meteory

 

Uczestnicy programu jeden dzień spędzili na niepowtarzalnej wycieczce statkiem na wyspę Skiathos. Podróży towarzyszyły niemalże rajskie widoki, oraz delfiny pływające przy burtach.  Młodzież na miejscu miała okazję poznać warunki życia mieszkańców wyspy. Pobyt zwieńczony został pobytem na plaży Koukounaries, która mieni się w słońcu, bo piasek zawiera drobinki kwarcu.

 

zdjęcie nr 25 rejs na statkiem

zdjęcie nr 26 rejs statkiem

zdjęcie nr 27 rejs statkiem

 

 

Finałem wyjazdu były certyfikaty i liczne znajomości z młodzieżą grecką. Założenia projektu zostały spełnione, kultura grecka przybliżona. Myślę, że większość uczestników projektu powróci, aby poznać ją dogłębniej.

 

zdjęcie nr 29 certyfikaty