accessible

Śladami bohaterów 1944-2015

Realizacja projektu rozpoczęła się w maju, a zakończy się w październiku podsumowaniem i prezentacją przygotowanego projektu przez grupę. W dniu 14 września wyjechaliśmy do Włoch, we wtorek rano zatrzymaliśmy się w Padwie, gdzie zwiedziliśmy Bazylikę św. Antoniego oraz uczestniczyliśmy we Mszy Św.

Padwa, Bazylika Sw. Antoniego

Wieczorem dojechaliśmy do hotelu w miasteczku Fiuggi. Najważniejszym punktem naszego pobytu był wyjazd, we środę na Monte Cassino. Po śniadaniu o godz. 7.30 wyjechaliśmy w miejsce, tak ważne dla każdego Polaka.

Polski Cmentarz Monte Cassino

Na cmentarzu polskich żołnierzy poległych w bitwie o Monte Cassino uczestniczyliśmy we mszy św. Uczniowie z Liceum Ogólnokształcącego w Ciechanowcu przygotowali piękną oprawę muzyczną mszy św., Kuba Sidorowicz czytał czytanie, a Kasia Król śpiewała psalm. Bardzo wzruszającym momentem, była zaśpiewana na zakończenie mszy św., przez Kasię Król pieśń „Czerwone maki na Monte Cassino”. Następnie zapaliliśmy znicze i opasaliśmy biało-czerwoną wstęgą grób gen. Władysława Andersa, co było skromnym znakiem naszej pamięci o Tych żołnierzach.

Widok z klasztoru na Polski Cmentarz Monte Cassino

Wysłuchaliśmy wykładu Pana Pawła Niziołka z IPN-u o bitwie o Monte Cassino. Ogromny cmentarz, wiele grobów naszych rodaków, którzy w bohaterski sposób, poświęcając swoje życie,  walczyli we Włoszech o wolną Polskę.

Monte Cassino,Klasztor Benedyktynów

Kolejnym punktem tego dnia był wyjazd do Rzymu i zwiedzanie Bazyliki Św. Piotra w Watykanie oraz modlitwa przy grobie Św. Jana Pawła II. Zobaczyliśmy przejeżdżając autobusem Rzym i obejrzeliśmy Koloseum i Forum Romanum. Późnym wieczorem wróciliśmy do Fiuggi. Ostatniego dnia naszego wspólnego pobytu we Włoszech udaliśmy się do Loreto, zwiedziliśmy bazylikę Loretańską  oraz cmentarz polskich żołnierzy poległych w bitwie o Ankonę.

Polski Cmentarz Loreto

Następnie jadąc w kierunku Polski odwiedziliśmy cmentarz polskich żołnierzy poległych w bitwie o Bolonię. W piątek wieczorem wróciliśmy do Siemiatycz. Udział w projekcie „Śladami Bohaterów 1944-2015” i wyjazd do Włoch pozostawił wiele niezapomnianych wspomnień. Bardzo wiele nauczyliśmy się, o tragicznych losach Polaków zesłanych na Syberię, tworzeniu się Armii Andersa i kampanii włoskiej – bitwie o Monte Cassino, o Ankonę i Bolonię.  Odwaga, męstwo, poświęcenie, miłość do Ojczyzny – to wartości nadrzędne w życiu polskich żołnierzy. Wracamy z tymi wartościami w sercu i pamięci, jesteśmy dumni z bohaterów, których wydała Polska ziemia. Pragniemy, szczególnie po tym wyjeździe przekazywać naszym koleżankom i kolegom prawdziwą historię, która zapisana jest w wymowny sposób na polskich mogiłach rozsianych po świecie, w tych tysiącach krzyży  „ … bo wolność Ojczyzny krzyżami się mierzy”.

Uczestnicy projektu „Śladami bohaterów 1944-2015”